Bijna Ramsgate, November 2007 Het verslag van een stalen zeiljachtje wat onderhanden wordt genomen door een Watersport Novice Bijna Ramsgate, November 2007. Donderdag 1 november kreeg ik een mailtje van Sander waarin hij mij uitnodigde en daarmee ook zijn belofte nakwam, om samen met zijn collega zeiler van EnjoySailing (laten we hem gemakshalve PC noemen) de instructie overtocht te gaan varen naar Ramsgate in Engeland. PC kon pas dinsdagmiddag aan boord komen omdat hij nog enkele zakelijke gesprekken op zijn agenda had staan. Sander nodigde mij uit om alvast maandagmiddag aan boord te komen. Dan hadden wij nog enige tijd om bijvoorbeeld wat manoeuvres op de motor te beoefenen, m.a.w. gewoon wat te spelen met de boot. Daarnaast was er ook nog voldoende tijd over om de trip zelf door te spreken.  We hadden een Bavaria 42 tot onze beschikking, volledig uitgerust en voorzien van alle gemakken zoals b.v. radar, en een zeer uitgebreid navigatiepakket. Dinsdagmorgen gingen we beslissen wat onze uiteindelijke bestemming zou worden i.v.m. de weersomstandigheden. In principe werd het Ramsgate, maar Calais was ook één van de mogelijke opties. PC en ik zouden in principe de boot varen en navigeren met enige hulp, daar waar nodig, van Sander. Alle benodigde zeekaarten en naslagwerken zouden aan boord zijn met als extra de navigatieprogramma’s van SeaMax en Stentec. Uiteraard, zou ik haast willen zeggen, was er weer een zeilpak voor mij geregeld met zwemvest en een veiligheidsharnas. Tevens was er een reddingsvlot geschikt voor ons drieën aanwezig. Het enige wat ik mee moest nemen was wat bij de koffie voor onderweg, bv. een suikerbrood. Schitterend, gewoon perfect, enorm veel zin in. Maandag 5 november 2007. ‘s Morgens vanuit Friesland vertrokken naar de woonplaats van Sander in Zeeland. Helaas voor PC kon hij niet mee doordat de zakelijke verplichtingen riepen. Het was geen enkel probleem dat Sander en ik met z’n tweeën de tocht nu gingen volbrengen. Super toch!! Daarop heeft mijn vrouw Sander en mij in St. Annaland bij EnjoySailing afgezet omdat er nu geen noodzaak was om tot dinsdag te wachten. Sander had deze ochtend de boot al volledig vertrek gereed gemaakt. Gezien de weersverwachting werd het een echte oversteek, Ramsgate. Onderweg was er tijd voldoende om de trip te bespreken volgens Sander. Rond 14:00 uur was onze eerst afvaart. Uitgezwaaid door mijn vrouw. Eerste afvaart? Klopt, na een poosje varen bedacht ik dat ik mijn papieren, zoals paspoort enz. in de auto had laten liggen. Leve de mobieltjes. Mijn vrouw is meteen weer terug gereden, wij meteen weer terug gevaren. Rond 15:00 uur vond de tweede afvaart plaats, wederom uitgezwaaid door mijn vrouw. Al met al een uurtje verloren, viel nog mee maar het bleef een domme zet van mijn kant. Tegen half vijf waren we bij bij de Zeelandbrug. Na passage van de Zeelandbrug begon het al donker te worden. In het donker zijn we doorgevaren naar de sluizen bij de Roompot. Hier hebben we de nacht doorgebracht. De bespreking van de trip werd uitgesteld omdat we alle twee redelijk aan het eind van ons latijn waren. Dinsdag 6 november 2007. Vrij vroeg opgestaan om de gehele dag goed te kunnen benutten. Na een goed ontbijt met veel koffie gingen we om 07:20 uur door de Roompot en om 08:00 uur zaten we op al de Noordzee. !!!!SUPER!!!! Schitterend, er stond een windje van een kleine zuinige 5 bft. De zeilen een ietsje gereefd. Perfect zo, optima forma genieten. Maar toen..... Sander werd eigenlijk meteen zeeziek. En goed ook. ‘t Was helemaal mis, overgeven enz. Sander vertelde dat als hij al zeeziek werd, dit voor maximaal 30 uur was om daarna de gehele trip nergens meer last van te hebben. Dit was volledig nieuw voor mij. Sander en ik hadden inmiddels al veel tijd samen doorgebracht. Sander heeft heel heel veel verteld over zijn watersport ervaringen in het verleden maar nooit is het woord zeeziekte ooit ter sprake geweest. Het verbaasde Sander echter wel dat hij, gezien de huidige omstandigheden nu al zeeziek werd. Besloten dat wij zo niet door konden gaan richting Ramsgate voor een oversteek. Daarom eerst maar eens  koers gezet richting Vlissingen, om daar te beslissen wat wij uiteindelijk gingen doen. We hebben aangelegd in de Buitenhaven. Hier hebben we geruime tijd gelegen om Sander weer op krachten te laten komen. Na verloop van tijd heeft hij gedoucht en even wat gegeten, toen ging het wel weer. Besloten om de Schelde af te varen richting Antwerpen. Jammer van de oversteek maar de Wester Schelde afvaren en Antwerpen aandoen is ook weer een unieke ervaring. Na het losgooien van de trossen hebben we geruime tijd, tot het einde van de middag, kunnen zeilen. Tegen het vallen van de avond zaten wij ter hoogte van Hansweert. Hier zijn we richting sluis gevaren om af te meren voor de nacht. Woensdag 7 november 2007. Vrij laat uitgebreid ontbeten. Om half 10 eindelijk de trossen los gegooid om de tocht richting Antwerpen voort te zetten. Het weer was vrij grijs en tegen motregen aan. Veel scheepvaart verkeer, unieke ervaring. Rond 11:40 uur kwam Antwerpen in zicht. Hier hebben we een aanlegplaats opgezocht en afgemeerd. Sander is bij de boot gebleven i.v.m. de getijde verschillen en ik ben de stad ingegaan voor een korte bezichtiging. Antwerpen was nieuw voor mij. Mooie stad, veel foto’s geschoten. Rond een uur of half vier ‘s middags de trossen losgegooid. Veel keuze is er niet, anders dan dezelfde route weer terug te varen. Verbazend hoe alles er dan toch weer anders uitziet vanuit een andere hoek gezien. Sander en ik besloten om weer terug te gaan naar Hansweert om daar weer af te meren voor de nacht om dan de volgende dag via het Kanaal door Zuid Beveland weer terug te varen. In het donker ons welbekende stekkie weer opgezocht. Donderdag 8 november 2007. ‘s Morgens rond half negen de trossen losgegooid om meteen daarop de sluis van Hansweert te passeren. Iets na negenen voeren we het Kanaal van Zuid Beveland op. Dit kanaal loopt van zuid - noord richting Hansweert naar Wemeldinge. Het Kanaal van Zuid Beveland is een verbinding tussen de Westerschelde en de Oosterschelde. De aanleg startte 1850 en werd officieel geopend in 1866. In het kanaal zijn twee bruggen opgenomen. De eerste brug die we tegen komen is de brug in de oude rijksweg N289 met een spoorbrug. Hier moesten wij even wachten op opening. De volgende brug is de Postbrug. Daarna konden we ongehinderd doorvaren naar onze eindbestemming, St Philipsland. Waarom dit uiteindelijk onze eindbestemming werd i.p.v. de thuishaven van de boot St. Annaland weet ik niet. Bij Wemeldinge ligt de Verkeerspost Wemeldinge. Deze is gelegen op de oever van de Oosterschelde, het grootste natuurpark van Nederland. De post Wemeldinge is op 1 januari 1989 operatief geworden. Met behulp van straalverbindingen kon men door  onbemande radarposten het gehele gebied tussen de Krammersluizen en Wemeldinge overzien. Het huidige gebouw is in 1993 volledig opgetrokken uit beton. De vorm is gelijk aan dat van een zuiger van een Sterling motor. De onderbouw moet een scheepswand voorstellen. Vanuit deze post hebben 14 verkeersleiders vrij uitzicht op de Oosterschelde en het Kanaal van Zuid Beveland. De vier radarschermen geven een beeld vanaf de Vlakebruggen tot aan de Krammersluizen. Na de passage van deze post zijn we op de Oosterschelde. De Oosterschelde verlatende varen we de Keeten of Mastgat in. We laten de thuishaven van onze Bavaria, St. Annaland aan stuurboord liggen om door te varen via de Krabbekreek naar St. Philipsland. Hier afmeren had nog al wat kiel in aarde omdat de diepgang net een ietsje teveel was voor de waterstand van dat moment. Om een uur of half één ‘s middags lagen we vast aan de wal. Mijn vrouw was inmiddels ook vanuit Friesland gearriveerd en de bagage zo vanuit de boot in de auto kunnen zetten. Dat was wel heel erg luxe. Ook nu weer een schitterende tocht gehad, jammer van de oversteek, maar Antwerpen compenseerde wel het een en ander. Wie weet wat de toekomst ons nog brengen kan. Nawoord: In december ontving ik van Sander een e-mailtje dat zijn zeeziekte zo goed als zeker is ontstaan omdat hij toen een lichte longontsteking onder de leden had, waarvan hij inmiddels (december 2007) weer volledig was hersteld.