Transport en Bouwplaats 9 Augustus 2007 hebben we de Vanguard afgemeerd bij de firma Bolt te Drachten. In de eerste instantie was het plan om de boot op de werf op te knappen. Daarom is de boot de volgende dag uit het water getakeld na eerst alles te hebben verwijdert.  Tevens is onze Vanguard die middag ontmast. Nu konden we eindelijk ook de natte kant eens grondig inspecteren. Na het reinigen met een joekel van een hogedrukspuit viel dit alleszins reusachtig mee. De boot opknappen op de werf had toch wel de nodige voeten in aarde. Afgezien van de verloren reistijd was er geen elektriciteit beschikbaar, besmettingsgevaar van andere boten. Het terrein was niet 24 uur per week 7 dagen in de week toegankelijk, enz. Waar wij nooit bij stil gestaan hebben is de mogelijkheid om de boot bij huis te restaureren. Offerte gevraagd en de prijs viel niet tegen. Dit seizoen moest er thuis drastisch gesnoeid worden. Een beetje extra wegsnoeien kon geen kwaad. Afgesproken met het Boten transportbedrijf Bolt dat zij de boot bij ons afleveren. 25 Oktober 2007 was het zover, de boot werd geleverd. Uiteindelijk, na een heel knap stukje manoeuvreren, stond de boot op de plaats waar de restauratie de komende jaren gaat plaatsvinden. Augustus 2011, na betaling van een onverwachte aanzienlijke som geld, hebben wij de bok weer terug gebracht naar de firma Bolt omdat in de loop der jaren een misverstand was ontstaan tussen onze mondelinge afspraken in 2007 betreffende het gebruik van de bok. Daarom hebben wij de boot op een eigen bok overgeplaatst. Tussen de bomen zonder overkapping een boot restaureren en drastisch verbouwen is niet de meest ideale plaats om dit te doen. Echter deze nadelen vallen in het niet tegen de voordelen van het bij huis hebben van de boot.   Transport en bouwplaats Het verslag van een stalen zeiljachtje wat onderhanden wordt genomen door een Watersport Novice