Rondom de motor Een gereviseerde Volvo Penta MD2030-D gekoppeld aan een PythonDrive PS30-R met een vetgesmeerde schroefas. Elektrisch systeem Casco De boot Het verslag van een stalen zeiljachtje wat onderhanden wordt genomen door een Watersport Novice. Comfort Technische installaties Tuigage Geschiedenis De Vanguard (Type I, II en III) zijn sloepgetuigde, gemotoriseerde stalen knikspant zeiljachten. Deze langkielers werden in de jaren 70tig gebouwd door Jachtbouwer D. Klein te Sappemeer. De boten zijn ontworpen door de ingenieurs Eckert en Bot.  Technische gegevens De lengte over alles is 8,49 meter met een waterlijn lengte van 7,10 meter. De grootste breedte is 2,50 meter. De diepgang 1,23 meter met een kruiphoogte van 11,20 meter.  Keuze boot. Als je de tweedehands markt opgaat om een boot te zoeken is het vaak zo dat het aanbod voor dat moment een hele grote rol speelt bij de uiteindelijke keuze. Toen ik de Vanguard I zag sprak deze mij heel erg aan. Staal, vind ik persoonlijk het materiaal om duurzame boten te bouwen die voorbestemd zijn om te toeren en niet te racen. Het materiaal is sterk, buigzaam en vrij makkelijk te repareren, ook voor een Novice bootbouwer.  Met de huidige moderne beschermingsmiddelen is het ook goed te beschermen tegen de elementen. Vergeleken met een oudere standaard polyester boot, zonder de huidige carbon ingelamineerde technieken enz. is een stalen boot betreffende de vervormingsweerstand 2,8 - 3,6 keer sterker, de weerstand tegen breuk 2,0 - 4,0 keer sterker en de elasticiteit is ruim 10 keer sterker en tot slot de hardheid is 7 keer hoger. Ontwerp, is ook een niet te onderschatten punt van criteria. De huidige moderne jachten spreken mij persoonlijk niet zo aan. Deze zeiljachten gaan naar mijn novice gevoel tegen alle regels van de zeewaardigheid in. De ontwerpen van o.a. mijn favoriete jachtontwerper Dick Koopmans sr. stralen de zeewaardigheid uit. Niet niet voor niets zijn de schepen van Koopmans één van de meest favoriete Vertrekkers boot en kom je de ontwerpen van Koopmans over de hele wereld tegen. Persoonlijk vraag ik mij altijd af als ik een zeiljacht zie, waardoor kan dit niet een Koopmans ontwerp zijn. Elke keer weer die zeewaardige uitstraling die het antwoord geeft. Het volume onder de waterlijn is bepalend voor het standaard drijfvermogen van de boot. De vorm van het waterdichte volume boven de waterlijn geeft extra (reserve) drijfvermogen. Dit bepaald mede voor een groot gedeelte de zeewaardigheid. Wat bij de moderne zeiljachten vaak ontbreekt zijn de “overhangen” A en B. Bij sommige zeiljachten is de overhang A zelfs ‘negatief’ in vergelijk met de tekening. De overhang is V-vormig in horizontale en verticale richting. Het  effect van deze V-vorm is dat bij A en vooral B het volume (lees drijfvermogen) toeneemt met de hoogte evenals de machtsarm van de heffende kracht (= drijfvermogen) ook nog eens drastisch toeneemt met de hoogte. Daarnaast heeft een modern zeiljacht vaak geen zeeg meer. Het mag duidelijk zijn dat een zeeg het voor en achterschip ook meer reserve drijfvermogen geeft.  Al met al geef mij maar een mooi gebouwd klassiek gelijnd zeiljacht.