Geschiedenis Het verslag van een stalen zeiljachtje wat onderhanden wordt genomen door een Watersport Novice Geschiedenis: De Vanguard (Type I, II, en III) zijn sloepgetuigde en gemotoriseerde kajuitzeiljachten. Ze zijn ontworpen door de ingenieurs Eckert en Bot in de jaren 70tig. Het zijn stalen (multi) knikspant langkielers. Ze werden gebouwd door de jachtwerf D. Klein te Hoogezand-Sappemeer. Destijds zijn er ook enkele boten als casco zelfbouwpakket geleverd. Veelal werden de boten door Duitsers gekocht. De vaareigenschappen waren uitstekend voor de kustwateren als de Wadden. Een degelijk en met een paar voorzieningen een tamelijk zeewaardig toerschip wat tegen een stootje kan. De lengte/breedte verhouding en de bescheiden spiegel zijn dusdanig dat deze schepen op alle koersen een redelijk zeegedrag hebben. De langkiel combineert een kleine tot matige diepgang met een goede stabiliteit, waarbij in harde wind zowel in de wind als met ruime wind redelijk tot snel gezeild kan worden. Het was geen snelle zeiler bij licht weer. De boot biedt over het algemeen slaapruimte aan 5 opvarenden, gecombineerd met een kleine keuken en toilet. Vaak gemotoriseerd door een 1 cylinder 8/10 pk Sabb-werkdiesel met keerschroef. Bij een aantal Vanguards is een boegspriet toegevoegd waardoor een kluiver kon worden gevoerd. Hierdoor kreeg de Vanguard technisch gezien een kotter getuigd uiterlijk. In 1987 ging de werf failliet en werd overgenomen door Escher Jachtbouw, één van de bedrijven van Joep van den Nieuwenhuizen, na 2 jaar was dit bedrijf ook failliet. Een volgend hardnekkig verhaal blijft circuleren over de jachtwerf. Klein jr. bouwde schitterende Vanguards. Maar deze boten werden speciaal geprepareerd voor de smokkel van hasj, er werden geheime compartimenten ingebouwd. Toen Klein jr. zelf ook in verband werd gebracht met de hasjsmokkel, (het waren zware tijden in de jachtbouw) is hij er met de kas vandoor gegaan. Enige maanden later heeft hij zich bij justitie gemeld. Het verhaal is een hardnekkig misverstand. Tijdens de rechtszittingen is enig betrokkenheid van hasjsmokkel nooit aangetoond. De werkelijke reden om met de Noorderzon te vertrekken door Klein jr. schijnt een wanhoopsdaad te zijn geweest na een hoge schadeclaim van een Amerikaan. Deze Amerikaan had de opdracht gegeven voor de bouw van een stalen rondspant. Er werden naast de gebruikelijke schriftelijke contracten ook mondelinge afspraken gemaakt o.a. over de levertijd. De Amerikaan is op de mondelinge afspraken terug gekomen. Omdat hiervan niets op papier stond was het mogelijk voor deze man om een torenhoge schadeclaim in te dienen. De Vanguards werden later opnieuw ontworpen door Dick Koopmans en uitgebreid tot 17,5 meter lange schepen, veelal in aluminium gebouwd. Wij zijn op zoek naar een stukje geschiedenis van onze eigen boot. Volgens de laatste eigenaar, waar wij de boot van hebben overgenomen, moet onze boot rond 1975 gebouwd zijn. De oorspronkelijke naam bij oplevering weten wij niet. De naam bij aankoop is Deinemeid. Op de plaquette in de kuip staat verder ingegraveerd het nummer 187 en de naam van Leeuwen. Uit dit bouwnummer blijkt echter dat de boot eind 1969 begin 1970 moet zijn gebouwd. Heeft u gegevens van onze Vanguard, de werf, enz. en/of tekeningen van Vanguards in het algemeen, of wat dan ook voor informatie, wij houden ons ten zeerste aanbevolen.