Instapcursus Oktober 2006 Het verslag van een stalen zeiljachtje wat onderhanden wordt genomen door een Watersport Novice Zaterdag 7 oktober 2006. Rond half negen ‘s morgens gemeld bij EnjoySailing te Lemmer. De  instructeur van EnjoySailing, laten we hem voortaan in de reisverslagen Sander noemen, en mijn mede cursisten, het echtpaar Marjolein en Edward, waren inmiddels ook gearriveerd. Onze boot, een Bavaria 32, de Andra, lag ook al klaar. Mijn eerste kennismaking met een zeilboot! Marjolein en Edward waren al watersporters met enige ervaring maar overwogen om van een sloep over te stappen naar een kajuitzeiljacht. Even een belangrijke opmerking betreffende mijn toekomstige zeil ervaringen met Sander. Afgesproken was met EnjoySailing dat ik instructie zou ontvangen op een boot die aan alle eisen betreffende het zeezeilen voldoet en de ontvangen instructie zou worden gegeven door een volledig gekwalificeerde zeezeilinstructeur. EnjoySailing is CWO gecertificeerd en Sander was verbonden als bevoegd zeezeilinstructeur aan EnjoySailing. Mijn eerste stap was het passen van een zeilpak, om daarna de bagage aan boord te brengen. Met z’n drieën zijn we naar de supermarkt gegaan om proviand in te slaan voor de komende drie dagen. Gezien de harde wind hebben we besloten om als eerste kennismaking niet het IJsselmeer op te gaan, maar  op de binnenwateren te beginnen met het leren kennen van de boot. Ongeduldig als ik was, was daar dan toch eindelijk de afvaart. Vanuit Lemmer het Prinses Margrietkanaal op, over de Groote Brekken, linksaf de Welle in langs Woudsend, het Heegermeer op. Dit alles op de motor. Op de Fluessen aangekomen konden we eindelijk het zeil hijsen. Hier hebben we enkele zeiloefeningen kunnen uitvoeren, om daarna weer op de motor verdere te gaan de Nieuwe Vaart in, langs de Morra door het Johan Friso kanaal. Rond 18:00 uur legden we de boot vast in Stavoren. Voor mij was dit een super dag. Alles, maar dan ook echt alles was een totaal nieuwe ervaring. Veel sluizen en bruggen gepasseerd. Als iemand van zijn wisselgeld afwil, gewoon 1x deze route varen. Relatief veel tijd op de motor gevaren en weinig kunnen zeilen. Nogmaals al me al een super dagje. De avond zijn we Stavoren ingegaan om daar ook even een hapje te gaan eten. Afgesproken om de volgende dag vanuit Stavoren naar Makkum te gaan, het IJsselmeer over om hier zoveel mogelijk zeiloefeningen en manoeuvres uit te voeren. Terug in de boot nog even met z’n allen wat zitten bij te praten betreffende de afgelopen dag onder het genot van een drankje om daarna op een heel nette tijd de kooi op te zoeken, na een voldane dag met heel veel nieuwe indrukken, veel nieuwe begrippen, uitdrukkingen en procedures. Voor mij alles nieuw, voor mijn mede cursisten en uiteraard Sander gewone begrippen en ervaringen die ze in de loop van de jaren hebben opgedaan. GAAF...... Zondag 8 oktober 2006. Ongeveer 8 uur ‘s morgens hadden wij het ontbijt al op en afgeruimd om zo snel mogelijk weer op pad te kunnen, om het IJsselmeer op te gaan. Op het IJsselmeer waaide het stevig, windkracht 5 met uitschieters naar 6. Schitterend, woorden schieten te kort. De jagende grijze bewolking over het onstuimige grijs/groene water. Zelf aan het roer staande, voortgedreven door spierwitte zeilen. Dat is zeilen, zo zag ik het voor mij. Wat even wennen was, is dat ik niet de horizon tijdens het zeilen recht moet leggen. Marjolein werd, helaas voor haar, na een tijdje zeeziek. Edward volgde haar voorbeeld na enige tijd. Toch knap van beide dat ze akkoord zijn gegaan dat Sander en ik, ondanks hun zeeziekte, door konden gaan met zeilen. ‘s Middags om ongeveer 4 uur lagen we in de haven van Makkum. Edward en Marjolein knapte in een heel korte termijn zienderogen weer op. Het weer voor de volgende dag zag er niet veel beter uit. Nog een keer het IJsselmeer op had geen enkel nut gezien het doel van de cursus. Op de Fluessen is het ook goed zeilen. De bruggen en sluizen draaien niet meer na 7 uur ‘s avonds, daarom besloten om nog zover mogelijk zien te komen. Kwart over 5 waren de trossen alweer los gegooid en lagen we weer in de sluis. We zijn tot Parrega gekomen. Marjolein heeft die avond voor een pasta maaltijd gezorgd. Smaakte uitstekend na zo’n dag. Hier hebben we de nacht doorgebracht. Een heel vreemde gewaarwording om te gaan slapen met kwakende eenden op oor hoogte. Voor mij persoonlijk was dit een onvoorstelbaar mooie zeildag, zo op het IJsselmeer met die harde wind, geen woorden voor! Marjolein en Edward, mochten jullie dit reisverslag ooit eens onder ogen krijgen, nog hartelijk bedankt dat ik door kon gaan met het zeilen op een onstuimig IJsselmeer ondanks het feit dat jullie je allebei zo beroerd voelden. Super! Maandag 8 oktober 2006 Omdat de brug pas na 9 uur werd bediend was het een rustig begin van de dag. Na het passeren van verschillende kanalen zijn we op de Fluessen aangekomen. Het waaide zoals voorspeld vrij stevig, een windkracht 5. Gelukkig voor Marjolein en Edward hadden ze op de Fluessen geen last van enig zeeziekte. De wind stond in de volle lengte van het meer. Wij hebben alle drie individueel verschillende procedures door kunnen nemen. Veel geleerd. Na verloop van tijd was het weer tijd om terug te gaan naar Lemmer. In de binnenhaven eerst diesel bijgetankt om daarna door te varen naar de aanlegsteigers van EnjoySailing waar om 16:00 uur de cursus was afgesloten. Één ding staat vast voor mij, ik ga door met het zeilen op kajuitjachten!