Staande Mastroute via Haarlem, September 2007 Het verslag van een stalen zeiljachtje wat onderhanden wordt genomen door een Watersport Novice Staande Mastroute via Haarlem, September 2007. Sander is gevraagd door EnjoySailing of hij een boot kon overvaren van St. Annaland naar Lemmer. Sander ging akkoord. Samen met zijn vrouw zou hij zorgen dat de boot, een Bavaria 33 Cruiser, in Lemmer werd afgeleverd. Sander heeft daarop mij uitgenodigd als extra bemanningslid. Sander zijn vrouw vindt zeilen prachtig als passagiere maar wil zelf niet actief meevaren. Samen zouden ze zorgen dat de boot weer volledig ingericht en van proviand voorzien klaar voor vertrek zou liggen. Evenals een zeilpak. Ik hoefde alleen maar te arriveren en al genietend weer nieuwe ervaringen opdoen. Meer kun je je toch niet wensen? Maandag 10 september 2007. Mijn trouwe taxiservice, mijn vrouw, heeft mij weer van Friesland naar St. Annaland gebracht. ‘s Middags na de lunch de trossen losgegooid. De route begon al vertrouwd te worden. Tot de Krammersluis op de motor gevaren. Na de passage van de Krammersluis op het Volkerak de zeilen gehesen!! Eindelijk weer eens zeilen. Al zeilend kwamen we bij Willemstad om aldaar de Volkeraksluizen te nemen. Na de passage van deze sluizen rechtsaf het Hollandsdiep op. Bij Moerdijk links aangehouden de Dordtse Kil op. Het weer was goed met een straffe wind en voor de wind en voor de tijd van het jaar was de temperatuur aangenaam te noemen. Maar ondanks een redelijke wind uit de goede hoek dit alles toch maar weer op de motor gevaren. Bij Dordrecht hebben we de nacht doorgebracht. Dinsdag 11 september 2007. Na een vroeg ontbijt hebben we afscheid genomen van Dordrecht en zijn een klein stukje de Oude Maas afgevaren om bij Papendrecht links aan te houden richting Alblasserdam. Bij Krimpen aan de Lek links aangehouden, de Lek op, richting Rotterdam. Vlak voor de Van Brienenoordbrug rechtsaf richting de Algerasluis, één van de eerst gebouwde kunstwerken van de Deltawerken. We volgden verder de IJssel om deze bij de Julianasluis te verlaten. Hier gaan we de Kromme Gouwe op. De Kromme Gouwe gaat dan weer over in de Nieuwe Gouwe bij de Spoorbrug Gouwe. Bij de spoorbrug hebben we geruime tijd liggen wachten op opening. Er was nu royaal de tijd om even een bakkie te doen. Na de passage van de spoorbrug, de Gouwe afvarende, komen we als eerste de Coenecoopbrug bij Bloemendaal tegen. Na de Coenecoopbrug is het eerst volgende kunstwerk wat we tegenkomen de Hefbrug bij Waddinxveen. Na deze passage komen we al vrij snel een identieke hefbrug tegen bij Boskoop. Na deze passage volgen we de Gouwe verder richting Alphen aan de Rijn. Heerlijk, het zonnetje erbij. Vlak voor Alphen aan den Rijn  hebben we een klein oponthoud omdat wij hier de Spoordraaibrug Gouwesluis tegenkomen. Heel even moeten wachten op opening. Direct achter de spoorbrug ligt de Hefbrug Gouwesluis van Alphen aan den Rijn. Na de passage van de hefbrug is het meteen links aanhouden, om daarna dwars door Alphen aan den Rijn heen te varen. Door Alphen heen varende komen we op een vrij kort stukje een redelijke hoeveelheid bruggen tegen. De eerste die we tegenkomen is de Swaenswijkerbrug. De tweede brug draagt de naam de Alphensebrug. Na de tweede brug komt nummer drie, de Koningin Julianabrug. De vierde brug is de Albert Schweizerbrug. Na deze brug moeten we rechtsaf de Heimanswettering op. Maar voordat de Heimanswetering opgedraaid kan worden moest eerst de vijfde , de laatste brug gepasseerd worden. Deze vijfde brug, is de ‘s- Molenaarsbrug. De Heimanswetering afvarende moeten we één brug passeren bij Woubrugge. We houden rechts aan bij nadering van Woudewetering om het Braassemermeer op te varen. Het Braassemermeer steken we in de volle lengte over om daarna de Oude Wetering op te varen. Deze mond uit bij een T-splitsing in de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Hier gaan we linksaf om zo de nachtroute via Amsterdam te omzeilen en daarmee overdag door Haarlem te varen. Varende in de Ringvaart rond de Haarlemmermeer moeten we als eerste het kunstwerk de Weteringbrug passeren. Onze vaar-weg vervolgend varen we over het aquaduct van de A4. Vlak na de passage van het aquaduct ligt op de rechteroever een zeer klein plaatsje, Vredeburg, en op de linkeroever de plaats Nieuwe Wetering. Hier passeren we de gelijknamige brug. Jammer maar tot op heden alleen maar diesel aangedreven gevaren. Bij Buitenkaag rechts aanhouden om de Spoorbrug Sassenheim en vlak daarachter de brug in de Rijksweg A44. Deze beide bruggen worden gelijktijdig bediend. Hier hebben wij heel even moeten wachten op opening. De tocht voortzettende passeren we Lisserbroek met de Lisserbroekerbrug. De dag begon er al redelijk op te zitten en daarom besloten we om na de passage van de Elsbroekerbrug in de N207 aan te leggen om hier de nacht door te brengen. Woensdag 12 september 2007. Voor vertrek eerst eens uitgebreid ontbeten. De eerste plaatsen die we tegenkomen vandaag zijn Hillegom met de Hillegommerbrug en Bennebroek waar we de Bennebroekerbrug passeren. Bij Heemstede komen we weer eens het bekende Crucuius gemaal tegen. Na de passage van de Cruquiusbrug slaan we meteen linksaf om zo de Ringvaart rond de Haarlemmermeer te verlaten en de Zuider Buiten Spaarne op te draaien. Hier komen we de Schouwbroekerbrug tegen. Oppassen tussen de Schouwbroekerbrug en de eerstvolgende brug, de Buitenrustbrug, voor de roeiers. We dachten al behoorlijk gas te hebben terug genomen maar het is toch wel even schrikken wat een golven de Bavaria maakt voor deze roeiers. Na de passage van de dubbele ophaalbrug, de Buitenrustbrug, varen we de stad Haarlem in. In konvooi passeren we de volgende bruggen: De ophaalbrug Langebrug, en door het centrum van Haarlem varende passeren we de ophaalbrug De Melkbrug. Na De Melkbrug komen we al snel een hele mooie karakteristieke dubbele ophaalbrug tegen, de Gravenstenenbrug. Kort daarop passeren we Catharijnebrug. Na passage van deze draaibrug komen we De Adriaan Molen tegen. Deze molen is voor het eerst gebouwd door een Amsterdamse ondernemer, Adriaan de Boois. De molen is gebouwd op de onderbouw van de oude Goê Vrouwetoren. Op 19 mei 1779 werd de molen geopend en begon met het vermalen van tufsteen tot tras (toeslagstof voor mortel en beton) en verder werden vaak schelpen en eikenschors vermalen. In 1802 werd de molen verkocht aan een tabakshandelaar die tabaksrollen vermaalde tot snuif. In deze functie heeft de molen tot 1865 dienst gedaan. Hierna heeft de molen lange tijd dienst gedaan als korenmolen. In 1925 heeft De vereniging De Hollandsche Molen de Adriaan gekocht. Op 23 april 1932 is de molen door een vlammenzee volledig vernietigd. In 1996 ontdekte de voorzitter in oude archiefstukken een passage over de herbouwplicht van De Adriaan. Op 21 april 1999 werd de eerste paal geslagen en op 23 april 2002 werd de molen, na precies 70 jaar, feestelijk geopend. Na De Adriaan Molen is de Spoorbrug het volgende obstakel. Hier hebben we een tijdje moeten wachten op de trein. Na deze passage is het een heel klein stukje varen om ongehinderd de Prinsenbrug te kunnen passeren. Na deze passage is het meteen aan bakboord aanleggen bij de Havendienst om onze passage door Haarlem af te rekenen. Tevens was er gelegenheid om water in te nemen en wat boodschappen te doen bij de Volmar een paar 100 meter verderop. Ideaal zo. De Waarderbrug is de laatste brug in Haarlem. Na passage varen we op de Noorder Buiten Spaarne. Bij Spaarndam moeten we door de Rijnlandsluis. Deze passage moet apart worden betaald bij de sluiswachter Kort daarop passeren wij de brug in de A9. Deze brug heeft hele strikte draaitijden i.v.m. spitsuur enz. op de A9. De laatste brug voordat het Noordzeekanaal wordt opgedraaid gaat al open bij de nadering. Deze brug wordt op afstand bedient. Na de passage draaien we rechtsaf ....... het Noordzeekanaal op. Bij daglicht langs de Amsterdamse haven en Amsterdam was een nieuwe ervaring voor mij. Schitterend om de herkenbare gebouwen nu van de andere kant, de waterkant te kunnen waarnemen. Zoals het Centraal Station en  de educatieve attractie Nemo. Amsterdam verlatende zien we achterom kijkende de grootste openbare bibliotheek van Nederland met ruim 1200 studieplaatsen en een auditorium. Totaal goed voor een 28.000 vierkante meter multicultureel gebeuren. We varen verder het IJ af om dan uiteindelijk bij de Oranjesluizen even te moeten wachten. Na deze passage, de tocht voortzettende komen we Schellingwouderbrug tegen in het Buiten IJ, om daarna het open water op te gaan. Helaas het zeilen zit op open water er ook even niet in. We zetten de tocht voort op de motor. Het Buiten IJ afvarende komen we op het IJ meer. We blijven relatief dicht onder de kust van Broek in Waterland om een geschikte plaats te zoeken waar we kunnen ankeren voor de nacht. Onder Uitdam hebben we ons stekkie gevonden. Enorm die rust na het afzetten van de dieselvoortstuwing. We genieten nu van een prachtige zonsondergang met een laatste kop koffie voor die dag. Donderdag 13 september 2007. Na een heel vroeg ontbijt het anker opgehaald en op de motor richting Enkhuizen onze tocht voortgezet. Als eerste kwamen we, denk ik, de meest gefotografeerde vuurtoren van Nederland tegen, het Paard van Marken. Na de passage van het Naviduct te Enkhuizen zitten we op het IJsselmeer. Het naviduct bij Enkhuizen is werelds eerste in zijn soort. Het is een aangepast aquaduct met een waterloop van twee sluizen en onder deze twee sluizen loopt een weg, de N302. Het naviduct is in april 2003 geopend. Ondanks dat er een weg onder de sluizen doorloopt heeft elke sluis een drempeldiepte van ruim 4 meter. Per jaar vinden hier een 89.000 passages plaats. De deuren van de sluis wegen per stuk ruim 25 ton, om zo de krachten van kruiend ijs te kunnen weerstaan. In Enkhuizen hebben we de jachthaven opgezocht, en de tijd genomen om Enkhuizen te verkennen. Sander was erg bekend in Enkhuizen omdat hij hier in het verleden met goed gevolg een opleiding had gevolgd voor de beroeps zeilvaart. Na enkele uren en een lunch, zijn we vertrokken, het IJsselmeer op. Op het IJsselmeer hebben we de halvewinder gehesen. Ondanks de geringe wind kwamen we toch heel gestaag voorruit. Haast hadden we niet, de dag was van ons. Al zwemmende was de boot bij te houden. Uiteindelijk kwamen we tegen de avond onder Lemmer aan. Hier het anker uitgegooid om de nacht door te brengen. Vrijdag 14 september 2007. ‘s Morgens redelijk vroeg opgestaan. Voor het ontbijt nog de zonsopgang kunnen fotograferen om na het ontbijt het anker te lichten. Half 8 lagen we al voor de Prinses Margriet sluis te wachten. Na deze passage diesel ingenomen om met volle tank door te varen naar onze eindbestemming..... .....EnjoySailing te Lemmer