Staande Mastroute Volendam St. Annaland Juni 2007 Het verslag van een stalen zeiljachtje wat onderhanden wordt genomen door een Watersport Novice Staande Mastroute van Volendam naar St. Annaland, Juni 2007. Telefonisch kreeg ik in juni een uitnodiging van Sander om mee te varen met één van twee Bavaria’s, een 39-er en een 46- tiger, die van Volendam naar St. Annaland moesten worden overgevaren. Het plan was om samen in konvooi de Staande Mastroute ‘s nachts door Amsterdam te gaan varen. Sander schipperde de Bavaria 39, samen met zijn vrouw, en ik werd ingedeeld op de Bavaria 46 samen met een schipper met de Duitse nationaliteit. Woensdag 20 juni 2007. ‘s Morgens eerst nog gedoken samen met mijn oudste zoon bij Ruinerwold. Veel onderwaterleven gezien omdat het water nog relatief koud was en daardoor zeer helder. Het was nog rustig, niet druk bezocht door andere duikers die het water omwoelen met hun ‘flippers’ om zo het zicht te vertroebelen. ‘s Middags......, oké....,  de namiddag, heeft mijn vrouw mij naar Volendam gebracht. De boot was al volledig ingericht en vaarklaar gemaakt. Na kennismaking met mijn schipper waren we klaar voor vertrek. De weersverwachting was fris, met af en toe kans op een bui. ‘s Avonds om 21:30 uur gingen de trossen los en zijn we vertrokken. De hele weg stevig door moeten varen op de motor om op tijd bij Amsterdam te zijn voor de middernacht doorvaart. Weinig te doen gehad betreffende navigatie. Ik heb vrijwel de gehele weg aan het roer gestaan om ‘domweg’ de Bavaria voor ons te volgen. Was ook leuk om een keer mee te maken. Geen spat regen gehad. Donderdag 21 juni 2007. Middernacht met de doorvaart Amsterdam begonnen. Dit ging allemaal heel vloeiend zonder één enkel oponthoud. De gehele nacht en ochtend doorgevaren wat betekende dat wij heel vroeg in de ochtend Badhoevedorp en Schiphol passeerden. In de ochtend om 9 uur al langs Boskoop en rond half 10 draaide de hefbrug Waddinxveen voor ons. Bij Gouda hebben we even moeten wachten op de opening van de Spoorbrug Gouda. De gehele verdere tocht verliep ook probleemloos met als afwisseling af en toe een korte maar heftige regenbui. Bij Dordrecht even de gelegenheid gehad om aan te leggen omdat wij anders veel te vroeg voor de Spoorbrug Dordrecht zouden arriveren. Na het passeren van de Spoorbrug werd de tocht weer voortgezet op de motor. Rond middernacht zijn we de Volkerak sluizen bij Willemstad gepasseerd. Het aanleggen in de kolk ging wat problematisch door de grote windvang van de mast. Er stonden behoorlijke rukwinden door de gigantische onweersbui die we aldaar even over ons heen kregen. En daar kwam me toch een hoeveelheid water uit. In de Zuider Voorhaven hebben we de nacht doorgebracht. Vrijdag 22 juni 2007 De verjaardag van Sander ‘s morgens om 8 uur gevierd met een uitgebreid ontbijt bestaande uit pannekoeken met stroop. Daarna vertrokken naar onze eindbestemming St. Annaland. Eindelijk......... ook nog even een kleine twintig minuten de zeilen kunnen hijsen. Na het aanleggen en opruimen had ik er niet alleen varen op de motor ervaring erbij, maar ook het varen met een andere schipper. Mooi om te zien en goed om waar te nemen hoe een ieder op zijn eigen manier de onvoorziene omstandigheden aanpakt en oplost. Prima ervaring. Sander heeft eerst zijn vrouw per auto terug gebracht naar huis terwijl wij in die tussentijd nog even de laatste restjes in de boot op orde maakten. Daarop heeft Sander ons naar Breda gebracht. Hier hebben de schipper en ik een auto gehuurd om terug te rijden naar Lemmer, de verblijfplaats van de schipper. De huurauto moest echter naar Heerenveen. Dus ik met de auto naar Heerenveen en na afgetankt te hebben heeft mijn vrouw mij opgehaald en was ik weer thuis na een rondje Nederland.