Zeilen in Zeeland, Oktober 2006 Het verslag van een stalen zeiljachtje wat onderhanden wordt genomen door een Watersport Novice Midden oktober 2006 kreeg ik een uitnodiging van Sander om mee te zeilen met hem en zijn vrouw. Sander had in zijn vakantie 4 dagen de beschikking over een Bavaria 37. Ik zou gedurende deze vier dagen extra zeilinstructie kunnen ontvangen, of ik hier wat voor voelde. Uiteraard hoefde ik hier geen seconde over na te denken en meteen volmondig ja gezegd. Maandag 16 oktober ben ik richting Zeeland gegaan. De nacht voor vertrek heb ik in de boot doorgebracht. De boot was volledig ingericht, op de catering na. Ook lag er al een passend zeilpak voor mij klaar. De dinsdagochtend 17 oktober, zoals afgesproken, hebben wij elkaar in de lokale supermarkt ontmoet. Voor vier dagen proviand ingeslagen. Uiteraard heb ik dit volgeladen boodschappen wagentje afgerekend, toch een beetje compensatie voor dit geweldige aanbod. Bij de boot aangekomen alles een plaatsje gegeven. Koffie gedronken om daarna vrij vlot richting Bruinisse te vertrekken, de sluis door het Grevelingenmeer op. Op het Grevelingenmeer ben ik continue bezig geweest met verschillende manoeuvres op zeil en/of motor waaronder MOB, ankeren in laag, single handed overstag, “inparkeren”, noodstop, enz. enz. Enorm veel geleerd deze dag. Voor de nacht bij Stampersplaat aangelegd. De warme maaltijd was maar een beetje warm omdat halverwege het koken de gasfles leeg raakte. Desalniettemin het smaakte prima na een dag “hard werken”. Woensdagochtend 18 oktober vroeg opgestaan om met z’n drieën eerst van een uitgebreid ontbijt te genieten. Het was een wat sombere bewolkte grijze dag met lichte regen en een ZW wind 3-4 bft. Eerst naar Brouwershaven gemoterd om de lege gasfles te verruilen voor een volle. Verder de hele ochtend gevaren met de Halvewinder. Weer een nieuwe ervaring rijker. Tussen de middag aangelegd bij de Veermansplaat om te lunchen. De rest van de middag prima kunnen zeilen op het Grevelingenmeer. Tijdens het zeilen hebben we geruime tijd een rustige, niet lastige verstekeling aan boord gehad. Tegen het eind van de middag aangelegd bij de Mosselbank. Het laatste wat wij verwachten was het gezelschap van een zeehond. Nieuwsgierig als deze was hebben wij hem (haar?) een hele tijd kunnen gadeslaan en zij/hij ons. Prima dag gehad en weer vele ervaringen rijker. Donderdagochtend 19 oktober waren we om 8 uur alweer volop aan het zeilen. De dag begon met een lichte motregen maar de vooruitzichten waren voor de rest van de dag redelijk. Om een uur of 9 lagen we voor de sluis van Bruinisse. Het waaide toen stevig met een 5 á 6 bft. Verder de gehele ochtend gezeild op de Oosterschelde. Ging uitstekend. Ook ervaringen opgedaan met de “bijzaken” van het zeilen zoals koffiezetten bij 6 bft. ‘s Middags aangelegd in St. Annaland omdat Sander en zijn vrouw voor die middag andere verplichtingen hadden. Deze middag had ik de tijd aan mijzelf. Ik ben het dorp even in gegaan maar verder genoten van een boek en veel koffie met de luxe van het hebben van een eigen zeiljacht voor één middag en avond. Vrijdagochtend 20 oktober om half negen onder vol zeil de Oosterschelde op. Rond half 11 zijn we de Zeelandbrug doorgegaan om daarna door te steken naar Zierikzee. Hier hebben we de dieseltank weer vol laten gooien en de stad verkend. Persoonlijk was het voor mij de eerste keer in Zierikzee. Een stad met een heel eigen geschiedenis en uiteraard een eigen karakter. Langzamerhand werd het weer eens tijd om deze vier dagen waardig af te sluiten door in ieder geval de boot op tijd terug te brengen. Deze laatste dag ook veel op de motor varen ervaring opgedaan. Resumerend heb ik de afgelopen dagen weer veel bijgeleerd en vooral ook enige routine op kunnen doen met verschillende zeil procedures. Prima tijd gehad en veel geleerd.